Geschiedenis

Met dank aan Vermeulen's jachtwerf kunt u op deze pagina een aardig beeld vinden van de geschiedenis van de Scheldeschouw.

Mocht u nog aanvullingen hebben, dan ontvangen wij graag een bericht via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.


De oorspronkelijke ontwerper én bouwer van de Scheldeschouw is Vermeulen's jachtwerf uit Terneuzen.

Vermeulen's jachtwerf is in Terneuzen begonnen als een kleine werf ('ten Anker') op de plaats waar nu de weg over het zuidelijk hoofd van de oostsluis ligt.

Begin jaren zestig werd er begonnen met de bouw van zeilschepen, waaronder de bekende Scheldeschouw. Dit vrij traditionele schip was in vele uitvoeringen leverbaar, ook zijn er diverse grotere en kleinere moderne zeilschepen gebouwd. In totaal hebben zo'n 100 schepen de werf verlaten compleet afgebouwd of als casco.

foto: Michel Dauchy

 foto: Michel Dauchy

Eind jaren zestig moet de werf in verband met de uitbreiding van het sluizencomplex verhuizen naar de huidige locatie in Terneuzen.

Eind jaren zeventig is er definitief een punt gezet achter het bouwen van nieuwe schepen en is Vermeulen's jachtwerf zich helemaal gaan toeleggen op het onderhouden, repareren en stallen van schepen.

De werf bestaat nog steeds, zie www.vermeulensjachtwerf.nl

 


Het begon allemaal met de Starfish V26. In 1961 verschijnt van dit nieuwe schip van Vermeulen's jachtwerf "Ten Anker" uit Terneuzen een reportage in de Waterkampioen.

VSS leden kunnen op pagina Folders & Tijdschriften het hele artikel downloaden (indien ingelogd).
starfish

 

Boven de waterlijn herkennen we al de latere Scheldeschouw, maar qua onderwaterschip kwam het dichter bij de scherpe jachten.

starfish onderwater

Volgens de ontwerper, de heer Vermeulen, was zijn vader, de toenmalige eigenaar van de werf, een traditioneel denkend mens die nog rekende in een lokale voeten maat. Vandaar V26, of wel 26 voet. Nadat er enkele exemplaren van waren verkocht, kwam men er achter dat het commercieel toch handiger was om bij de naamgeving over te schakelen naar de Engelse voeten maat. En toen werd het dus V28,ofwel 28 voet. Maar de lengte van het scheepje veranderde niet, evenmin als een van de andere maten of de uitvoering.

VSS leden kunnen op pagina Folders & Tijdschriften de originele folder van de V26 downloaden (indien ingelogd).

Later heeft Vermeulen’s jachtwerf ook nog enkele andere schepen uit de V-serie ontworpen. 

V-28 (7 schepen)

V28

V28

V-30 (1 schip)

V30

V30

V-33 (1 schip)

V33

V33




 

Het meest bekende ontwerp van Vermeulen is de Scheldeschouw, waarvan in de jaren zestig en zeventig uiteindelijk zo'n honderd schepen zijn gebouwd. Er bestaan diverse uitvoeringen:

  • de 9.00 meter Scheldeschouw

  • de 9.50 meter Scheldeschouw

  • de 10.50 meter Superscheldeschouw

  • de 11.50 meter Scheldeschouw met campagnedek (2 master, 1 schip)

  • de 12.50 meter Scheldeschouw "Grandtour"

  • de 14.50 meter Scheldeschouw Grandtour 48

 


 

9 m scheldeschouw

 

 

In de jaren zestig verschijnt er ook een artikel in de Waterkampioen over de opvolger van de V-26:  de 9.00 meter Scheldeschouw, aanvankelijk nog met een boeiertuig (gebogen gaffel en losse broek van het grootzeil).

VSS leden kunnen hieronder het hele artikel downloaden (indien ingelogd):
{phocadownload view=file|id=10}

scheldeschouw onderwater

Bijzonder aan de Scheldeschouw is dat het een semi-platbodem is;

als een van de weinige platbodems heeft het een zogenaamde dooskiel in plaats van zijzwaarden.

 



inrichtingstekening

In het Waterkampioen artikel werden ook alle lijnen- en inrichtingstekeningen op schaal getoond.

Helaas voor dhr. Vermeulen heeft dit ertoe geleid dat diverse concurrenten de Scheldeschouw hebben nagebouwd.

Ook hiervan zijn vele voorbeelden te vinden binnen de VSS; de Phoenix komt bijvoorbeeld uit Lubeck, Duitsland.

lijnen

 


 

torentuig

In de eerste Vermeulen folder van de 9.00 meter Scheldeschouw, heeft het schip nog een gaffeltuig.

In de volgende folder heeft de 9.00 meter al standaard al een torentuig.

 

 VSS leden kunnen op pagina Folders & Tijdschriften deze folders downloaden (indien ingelogd).

 


 

In een latere folder presenteert Vermeulen drie nieuwe varianten:

  • de 9.50 meter Scheldeschouw
  • de 10.50 meter Super Scheldeschouw
  • de 12.50 meter Scheldeschouw "Grantour"

VSS leden kunnen op pagina Folders & Tijdschriften de originele folder met 3 varianten downloaden (indien ingelogd).

 


  

de eerste Superscheldeschouw

Scheldeschouwen op een rij in de loods bij Vermeulen

 


 De daarop volgende folder kent met nog meer varianten:

  • de 9.50 meter Scheldeschouw
  • de 10.50 meter Super Scheldeschouw 
  • de 11.50 meter Scheldeschouw 
  • de 12.50 meter Scheldeschouw "Grantour"
  • de 12.80 m Scheldeschouw "Ketch" getuigd

 VSS leden kunnen op pagina Folders & Tijdschriften de originele folder met 5 varianten downloaden (indien ingelogd).

 


 

De 11,50 meter Scheldeschouw met campagnedek

 


 

Niet alle Scheldeschouwen zijn in Nederland of in de buurt daarvan gebleven.

 

Hier wordt een Scheldeschouw in de haven van Antwerpen op het dek van een zeeschip geladen, om te worden verscheept naar de Verenigde Staten.

De twee Scheldeschouwen hiernaast liggen in een haven in Florida.

 


 

Meer informatie over de geschiedenis van de Scheldeschouw en die van haar vriendenkring is te lezen in een artikel van Menno Smit in de Spiegel der Zeilvaart, uitgave mei 2011.

VSS leden kunnen op pagina Folders & Tijdschriften het artikel downloaden (indien ingelogd).


 

Een overzicht (met foto's!) van Scheldeschouwen van de leden van de Vriendenkring vindt u in de schepenlijst