- Berichten: 6
- Scheldeschouw
- Te koop
- Prikborden
- Openbaar prikbord
- mastondersteuning , wie heeft er een goed ontwerp
mastondersteuning , wie heeft er een goed ontwerp
- Thom en Rineke van Heusden
- Onderwerp Auteur
- Offline
Minder
Meer
17 mrt 2013 10:53 #80
door Thom en Rineke van Heusden
mastondersteuning , wie heeft er een goed ontwerp was created by Thom en Rineke van Heusden
Mede vrienden ,
Om komende zomer naar denemarken te kunnen hebben wij enkele probleempjes.
a. hoe ondersteun ik mijn 13 meter lange mast .om binnendoor naar de elbe te kunnen varen.
wij denken aan een bok met kunststofkielrol ,
hebt U een van allen iets degelijks laten ontwerpen of gemaakt van RVS ?
b. Hoe kan ik in mijn eentje de mast overeind krijgen .
kan dit het beste met een westontakeltje tussen de stijkbok en het boegbeslag ?
of met een 12 volts-takeltje en zo ja waar maak ik zo,n takeltje aanvast?
op het dek of aan de mastkoker ? zodat een staalkabel alles omhoog trekt ?
Wie heeft hiermee ervaring!
Gr Thom van Heusden.
Om komende zomer naar denemarken te kunnen hebben wij enkele probleempjes.
a. hoe ondersteun ik mijn 13 meter lange mast .om binnendoor naar de elbe te kunnen varen.
wij denken aan een bok met kunststofkielrol ,
hebt U een van allen iets degelijks laten ontwerpen of gemaakt van RVS ?
b. Hoe kan ik in mijn eentje de mast overeind krijgen .
kan dit het beste met een westontakeltje tussen de stijkbok en het boegbeslag ?
of met een 12 volts-takeltje en zo ja waar maak ik zo,n takeltje aanvast?
op het dek of aan de mastkoker ? zodat een staalkabel alles omhoog trekt ?
Wie heeft hiermee ervaring!
Gr Thom van Heusden.
Gelieve Inloggen om te deelnemen aan het gesprek.
- Els en Mijndert van der Stelt
- Offline
Minder
Meer
- Berichten: 21
17 mrt 2013 12:01 #81
door Els en Mijndert van der Stelt
Replied by Els en Mijndert van der Stelt on topic mastondersteuning , wie heeft er een goed ontwerp
Beste Thomas,
Toen wij onze Scheldeschouw (Kaatje Mossel) kochten was deze voorzien van een vaste beugel die bevestigd is aan de achterpreekstoel. Hierop zitten o.a. een 2e marifoonantenne, radio/tv antenne en elektronisch kompas. Op deze beugel past een (los) opzetstuk met rubberen rol, waarop de mast komt te liggen als de boot de winterberging in gaat of als we een rivieren/kanaaltocht maken waarbij we dan wel de mast meenemen (de mast wordt dan naar voren geschoven). Ik heb helaas geen tekening, maar als je wilt komen kijken ben je van harte welkom (boot ligt in een loods).
Het omhoog zetten lossen wij op door een haven of een bedrijf op te zoeken die een mastenkraan heeft. Wij kunnen in principe wel zelf strijken, maar alleen geeft dit zoveel gedoe dat we de kosten (50 tot 75 euro) daar wel voor over hebben.
Ik kan eventueel wel een paar foto's maken en die naar je opsturen.
Groet,
Mijndert
Toen wij onze Scheldeschouw (Kaatje Mossel) kochten was deze voorzien van een vaste beugel die bevestigd is aan de achterpreekstoel. Hierop zitten o.a. een 2e marifoonantenne, radio/tv antenne en elektronisch kompas. Op deze beugel past een (los) opzetstuk met rubberen rol, waarop de mast komt te liggen als de boot de winterberging in gaat of als we een rivieren/kanaaltocht maken waarbij we dan wel de mast meenemen (de mast wordt dan naar voren geschoven). Ik heb helaas geen tekening, maar als je wilt komen kijken ben je van harte welkom (boot ligt in een loods).
Het omhoog zetten lossen wij op door een haven of een bedrijf op te zoeken die een mastenkraan heeft. Wij kunnen in principe wel zelf strijken, maar alleen geeft dit zoveel gedoe dat we de kosten (50 tot 75 euro) daar wel voor over hebben.
Ik kan eventueel wel een paar foto's maken en die naar je opsturen.
Groet,
Mijndert
Gelieve Inloggen om te deelnemen aan het gesprek.
- Teake en Wendela Brunia-Westerveld
- Offline
Minder
Meer
- Berichten: 10
17 mrt 2013 14:02 #82
door Teake en Wendela Brunia-Westerveld
Replied by Teake en Wendela Brunia-Westerveld on topic mastondersteuning , wie heeft er een goed ontwerp
Hallo,
Onze Bergenvaarder heeft voorop een gecombineerde
maststrijkinstallatie/ankerlier. De mast is hiermee zeer eenvoudig te
strijken, zelfs wel met een persoon. Achterop hebben wij een vaste mik
waar de mast op rust als hij gestreken is. Wij hebben een keer het
Amsterdam rijnkanaal gevaren met gestreken mast en dat is NIET FIJN!!
Doordat de mast zover naar achteren uitsteekt, raakt de boot heel erg
in onbalans. Niet aan te bevelen als je richting Elbe op een drukke
beroepsvaartroute vaart met veel golfslag! En onze mast is een stuk
korter dan de 13 m waar jij over schrijft.
Wat wij de laatste keer gedaan hebben toen wij richting winterloods
zijn gevaren is na het strijken alles loskoppelen en de mast naar
voren doorschuiven tot hij precies in het midden van de boot ligt.
Achter steekt hij nu 1 metertje over, voor ligt hij precies gelijk met
de punt. De boot is 10.50, de mast dus 11.50 m. Nadeel is dat alle
elektra die door de vast heenloopt los moet, de bokkepoten moeten
zakken en het is een heel zwaar en tijdrovend klusje dat niet met één
persoon gedaan kan worden. Wij zijn er wel een ochtendje mee zoet.
Voordeel is dat het varen wel een stuk beter gaat! Wij doen
deze handeling alleen als het écht niet anders kan vanwege vaste
bruggen en varen in de vakantie alleen staande mast routes!
Succes!
Groeten,
Wendela Brunia
Onze Bergenvaarder heeft voorop een gecombineerde
maststrijkinstallatie/ankerlier. De mast is hiermee zeer eenvoudig te
strijken, zelfs wel met een persoon. Achterop hebben wij een vaste mik
waar de mast op rust als hij gestreken is. Wij hebben een keer het
Amsterdam rijnkanaal gevaren met gestreken mast en dat is NIET FIJN!!
Doordat de mast zover naar achteren uitsteekt, raakt de boot heel erg
in onbalans. Niet aan te bevelen als je richting Elbe op een drukke
beroepsvaartroute vaart met veel golfslag! En onze mast is een stuk
korter dan de 13 m waar jij over schrijft.
Wat wij de laatste keer gedaan hebben toen wij richting winterloods
zijn gevaren is na het strijken alles loskoppelen en de mast naar
voren doorschuiven tot hij precies in het midden van de boot ligt.
Achter steekt hij nu 1 metertje over, voor ligt hij precies gelijk met
de punt. De boot is 10.50, de mast dus 11.50 m. Nadeel is dat alle
elektra die door de vast heenloopt los moet, de bokkepoten moeten
zakken en het is een heel zwaar en tijdrovend klusje dat niet met één
persoon gedaan kan worden. Wij zijn er wel een ochtendje mee zoet.
Voordeel is dat het varen wel een stuk beter gaat! Wij doen
deze handeling alleen als het écht niet anders kan vanwege vaste
bruggen en varen in de vakantie alleen staande mast routes!
Succes!
Groeten,
Wendela Brunia
Gelieve Inloggen om te deelnemen aan het gesprek.
- Thom en Rineke van Heusden
- Onderwerp Auteur
- Offline
Minder
Meer
- Berichten: 6
17 mrt 2013 16:50 #83
door Thom en Rineke van Heusden
Replied by Thom en Rineke van Heusden on topic mastondersteuning , wie heeft er een goed ontwerp
Beste Meindert en Els,
Ook wij willen best de mast laten takelen, maar in Otterndorf aan de Elbe is geen bedrijf
die het voor je doet. Dus moet je je zelf redden. Vandaar dat we ons daar goed op willen voorbereiden .Ook de ketelbrug kan wel een eens obstakel vormen.
In elk geval hartelijk dank voor je antwoord en op de foto van jullie schip kan ik al wel zo´n beetje zien hoe een en ander is opgelost.
groeten,
Thom
Ook wij willen best de mast laten takelen, maar in Otterndorf aan de Elbe is geen bedrijf
die het voor je doet. Dus moet je je zelf redden. Vandaar dat we ons daar goed op willen voorbereiden .Ook de ketelbrug kan wel een eens obstakel vormen.
In elk geval hartelijk dank voor je antwoord en op de foto van jullie schip kan ik al wel zo´n beetje zien hoe een en ander is opgelost.
groeten,
Thom
Gelieve Inloggen om te deelnemen aan het gesprek.
- Ineke en Johannes Zwart
- Offline
Minder
Meer
- Berichten: 1
18 mrt 2013 12:07 #84
door Ineke en Johannes Zwart
Replied by Ineke en Johannes Zwart on topic mastondersteuning , wie heeft er een goed ontwerp
Beste Thom,
Wij zijn twee maal binnen door naar Denemarken gevaren en willen het deze zomer weer doen.
De eerste keer hebben we nogal gemoddert met de mast (11,50 mtr)
Het strijken gaat gemakkelijk omdat we een bok en een ankerlier met kabel trommel op dek hebben. Dus hetv strijken is geen probleem. Wel het door schuiven van de mast. Dat hebben we de eerste keer schuivend over de mik gedaan. Ik had van een oude elleboogs kruk een uvormige vork gemaakt die in hoogte verstelbaar is en die we voor hadden staan. Achter moest ik steeds de mast een stukje optillen en door schuiven. Op de mastkoker had ik op de mastbout een tuusen steun gemaakt. Al met al een (te zware) klus.
In Ottendorf is wel een zelfbedienings kraan maar die is vaak bezet en bij te weinig water
(getij) niet bereikbaar.
De tweede keer heb ik van stepwieltjes een karretje dat ik onder de mast zette en zo, de mast balancerend over dek kon rijden. Dit ging al veel beter maar was nog niet ideaal.
Nu overweeg ik twee V vormige bokken te maken met daarop de giek bover de mest met een rol
constructie waaraan ik de mast een stukje kan optakelen en over de giek dan naar voor of naar achteren kan rollen. Ik mioet het nog testen. Weet dus niet zeker of het werkt.
Wel gaat er dit jaar een potige kleinzoon mee op de heen reis dus dat maakt het al wat makkelijker.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Voor verder vragen altijd bereikbaar.
Tel. 0517 531075
Succes en met vriendelijke groet, Johannes Zwart
Wij zijn twee maal binnen door naar Denemarken gevaren en willen het deze zomer weer doen.
De eerste keer hebben we nogal gemoddert met de mast (11,50 mtr)
Het strijken gaat gemakkelijk omdat we een bok en een ankerlier met kabel trommel op dek hebben. Dus hetv strijken is geen probleem. Wel het door schuiven van de mast. Dat hebben we de eerste keer schuivend over de mik gedaan. Ik had van een oude elleboogs kruk een uvormige vork gemaakt die in hoogte verstelbaar is en die we voor hadden staan. Achter moest ik steeds de mast een stukje optillen en door schuiven. Op de mastkoker had ik op de mastbout een tuusen steun gemaakt. Al met al een (te zware) klus.
In Ottendorf is wel een zelfbedienings kraan maar die is vaak bezet en bij te weinig water
(getij) niet bereikbaar.
De tweede keer heb ik van stepwieltjes een karretje dat ik onder de mast zette en zo, de mast balancerend over dek kon rijden. Dit ging al veel beter maar was nog niet ideaal.
Nu overweeg ik twee V vormige bokken te maken met daarop de giek bover de mest met een rol
constructie waaraan ik de mast een stukje kan optakelen en over de giek dan naar voor of naar achteren kan rollen. Ik mioet het nog testen. Weet dus niet zeker of het werkt.
Wel gaat er dit jaar een potige kleinzoon mee op de heen reis dus dat maakt het al wat makkelijker.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Voor verder vragen altijd bereikbaar.
Tel. 0517 531075
Succes en met vriendelijke groet, Johannes Zwart
Gelieve Inloggen om te deelnemen aan het gesprek.
- Harm Knol
- Offline
Minder
Meer
- Berichten: 16
21 mrt 2013 10:19 #85
door Harm Knol
Replied by Harm Knol on topic mastondersteuning , wie heeft er een goed ontwerp
Ook op de Waterbezie blijft het een klus om de mast via de sprenkel en de lier voorop het dek de zware houten mast van ruim 10 m te strijken. Het varen over de binnenwateren geeft meestal weinig problemen al helt de boot wat naar achter. Achterop zit een mik met katrol waarbij je de mast evt naar voren kunt schuiven. De laatste jaren laat ik de mast door de jachthaven in Zoutkamp overeind zetten. Het scheelt veel tijd en spierkracht en ergernis. Strijken is veel minder een probleem.
Misschien ten overvloede. Het Kieler kanaal is prima te bereiken buitenom via de Duitse wadden. Het is een prachtige reis waarbij je alleen het tijdstip van de invaart van de Elbe even moet uitrekenen zodat je heerlijk naar binnen gesleurd wordt! De Scheldeschouw heeft er in ieder geval geen problemen mee ook niet bij ruig weer en hoge golven. Het zijn vreselijk stabiele boten.
Succes en groeten,
Harm Knol, Waterbezie.
Misschien ten overvloede. Het Kieler kanaal is prima te bereiken buitenom via de Duitse wadden. Het is een prachtige reis waarbij je alleen het tijdstip van de invaart van de Elbe even moet uitrekenen zodat je heerlijk naar binnen gesleurd wordt! De Scheldeschouw heeft er in ieder geval geen problemen mee ook niet bij ruig weer en hoge golven. Het zijn vreselijk stabiele boten.
Succes en groeten,
Harm Knol, Waterbezie.
Gelieve Inloggen om te deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Frans en Anneke Ebbinge, Rogier en Madeleine Cobben